درمان ریزش ابرو و مژه

ابرو یکی از اجزاء صورت است که برای شکل دادن صورت لازم و ضروری است.چهره کلی فرد در صورت ریزش ابرو دچار تغییر عمده می گردد.اگرچه کاشت ابرو می تواند برای شما مفید باشد.علل متعددی وجود دارند که باعث ریزش موقت یا دائم ابرو می شود:
بیماریهای هورمونی یا غدد درون ریز نیز می تواند بر فولیکول مو تاثیر بگذارد.بیماریهای اتوایمیون و بیماریهای عفونی نیز بر مو تاثیر دارد. مو در اثر عوامل متعددی که بر چرخه رشد آن اثر می گذارد، تاثیر می پذیرد.

مصرف داروها از جمله داروهای شیمی درمانی ی بیماریهای پوستی که باعث بروز التهاب شدید در منطقه دارای مو می گردد باعث ریزش ابرو می گردد.
بیماریهای غدد درون ریز یا تغییرات هورمونی :
هر عاملی که بر تعادل هورمونی فرد تاثیر بگذارد می تواند باعث ریزش ابرو شود.
تغییرات هورمونی شامل :
حاملگی
بیماریهای تیروئیدی و مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری است
که خوشبختانه پس از قطع آن رویش مجدد رخ خواهد داد.
بعنوان مثال در کم کاری تیرویید شاهد ریزش کناره های خارجی ابرو هستیم.
بدیهی است که مصرف داروهای هورمونی مانند دانازول، قرصهای جلوگیری از بارداری،پروژسترون، دی اتیل استیل بسترول (DES) و HCG هم می تواننددر برخی موارد موجب ریزش مو و ابرو شوند. ریزش موی آندروژنیک (ریزش موی مردانه )
نیز در این گروه است و می تواند به مرور زمان بر موی ابرو اثر گذاشته و آن را نازک کند و از علل شایع ریزش ابرو می باشد.مصرف هرگونه دارو باید زیر نظر پزشک متخصص انجام گیرد.
تاتو :
اگر چه تعدادی از رنگ‌های اضافه شده به تاتو برای استفاده در لوازم آرایشی تایید شده‌اند،
اما هیچ یک برای تزریق در پوست مورد تایید قرار نگرفته‌اند.
بعضی از این رنگ‌ها، رنگ صنعتی هستند که فقط به عنوان جوهر پرینتر یا رنگ نقاشی اتومبیل مناسبند ومتاسفانه بیشتر رنگ هایی که در ایران برای تاتو استفاده می شود غیراستاندارد هستند.
انواع واکنش‌های حساسیتی و تحریکی و برخی بیماری‌ها و مشکلات پوستی نیز در این افراد دیده می‌شود.

واکنش تحریکی ناشی از تاتو می‌تواند به دلیل سولفید جیوه موجود در رنگ تاتو باشد .
رنگهای تاتو باعث مسمومیت سلولی شده و در پی آن ریزش موی تقریبا دایمی در ابرو و مژه رخ میدهد.
عفونت ها :
عفونتهایی که مستقیما بر فولیکول یا ساقه مو اثر می کند ریزش موی تکه ای یکی از مشکلاتی است که در بیماری سیفلیس دیده می شود. شایعترین عفونتهای موثر بر مو عبارتند از:
• عفونتی قارچی : عفونتهای قارچی که بیشتر پوست سر را درگیر می کند می تواند باعث ریزش مو موقت شود.
• شپش : خارش و خراشیدن ابرو و مژه باعث کندن آن می شود.
• سیفلیس: باعث ریزش موی “بید خورده” می شود که بیشتر در مراحل پیشرفته می شود.
ریزش مژه هاک
در التهاب‌های لبه پلک‌ها که بلفاریت نامیده می‌شود، به دلیل تورم حاصل از این حالت، مژه ‌ها راحت‌تر از معمول کنده شده و ریزش آنها تسریع می‌گردد. ولی باید توجه کنید که در این حالت ریزش کامل یک یا چند قسمت از مژه‌ها ناشایع است و فقط به هنگام شستشو و یا مالش پلک‌ها ممکن است تعدادی از مژه‌ها به دست بیمار بیایند.
التهاب لبه پلک‌ها می‌تواند ناشی از عفونت، درماتیت سبوره، آلرژی و یا ضربه و دستکاری محل مانند کاشت مژه مصنوعی باشد
بیمایهای اتوایمیون: از مهمترین آنها می توان به لوپوس اریتماتو، آلوپسی آره آتا (ریزش موی سکه ای ) و ویتلیگو (پیسی ) اشاره کرد.
انواع ضربه :
از جمله علل شایع کم شدن موی ابرو ضربه های فیزیکی است مثل تصادف، سوختگی، حرارتی، شیمیایی یا الکتریکی و تریکوتیلومانیا یا همان کندن مکرر ابرو ، مژه .
بدخیمی ها :
سرطانهایی که از محل خود انتشار پیدا می کنند و مو را درگیر می کند مثل لنفوم که با درگیری و صخامت تکه ای پوست همراه است و یا لوسمی که به بافتهای عمقی انتشار پیدا می کند.
شیمی درمانی :
اثر شیمی درمانی کاملا مشخص نیست. شیمی درمانی بر فعالیت بسیاری از سلولها تاثیر می گذارد و این موجب ریزش موقت مو می شود.
مزایای درمان:
بازگرداندن زیبایی اولیه
روشی کاملا بی خطر است

معایب:
در صورت وجود یک بیماری زمینه ای درمان همان بیماری باید در اولویت قرار گیرد . در مواردیکه بیماری سیستمیک یا موضعی وجود داشته باشد، باید تحت درمان مناسب قرار بگیرند و در صورت کنترل مشکل داخلی، با استفاده از جراحی پیوند ابرو امکان ترمیم وجود دارد.
لیکن در بسیاری موارد PRP بعنوان درمان کمکی میباشد.
که کمک به موارد زیر میباشد :
افزایش رشد مژه
ریزش ناشی از مشکلات هورمونی